1 % pro
Nový příběh
aneb nová (vý)měna
Pojďte už nečekat, pojďte vyprávět Nový příběh. Příběh vzájemné pomoci, důvěry, úcty a štědrosti.
Motto
“You never change things by fighting the existing reality. To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.”
― Buckminster Fuller *
* American architect, systems theorist, author, designer, inventor, and futurist.
Příběhy
a lidi
Problém je tzv.
Starý příběh
V současném světě je energie peněz v nerovnováze. Destruktivní systém drží ohromné sumy peněz a díky tomu k nám neustále proudí agresivní reklama. Doslova se nemáme jak bránit. Díky masivním zdrojům na komunikaci může využívat psychologické a manipulativní techniky a přesvědčovat masy o tom, že neexistuje systém jiný a že ten stávající je pro nás správný.
…zatímco v subkulturách
a neziskovkách přežívají, nebo jsou doslova „v plenkách“ příběhy nové.
Co je Starý příběh?
A co ten Nový?
Ztracené hrdinství
Henry Ford je příklad hrdiny své doby, kde čas ukázal, jak devastující dopad jeho hrdinské činy měly rozloženy v čase (He was a hero until he was not):
Dalším oslavovaným hrdinou je Steve Jobs, který vybudoval multimiliardové impérium na intuitivních „potřebných devicech“. Které sám své děti nenechal používat. Výroba těchto produktů vytěžuje vzácné kovy, drancuje přírodu a devastuje zdraví dělníků.
Nový příběh
V novém příběhu pro nás Země už není bezednou lednicí a odpadkovým košem, ale „Matkou“ ze které vzešlo všechno živé. Víme, že podstatou života je bytí, a že člověk nepotřebuje mít stále víc, aby mohl být. V životě jde o užitek, smysl a radost. Víme, že pro všechny je všeho dost. Sjednocujícím smyslem je pro nás všechny udržení a zlepšování života na Zemi. Ostatní jsou partneři, už ne konkurence.
www.slusnafirma.cz/stary-novy-pribeh/
Systémoví filozofové * upozorňují, že není cesta starý příběh opravovat. Je třeba se zaměřit na ten nový.
A je třeba si v něm klást komplexní a systémové otázky, mapující dopady našich konání.
* např. Charles Eisenstain, Rushkoff, Skidelski
Nový příběh
Jak
na to?
1 % pro Nový příběh je platforma vzájemné pomoci, kde si lidé vyměňují nápady, schopnosti, či materiální zdroje. Účelem je spravedlivá a šťastná společnost a zdravá planeta. Toto jsou jeho účastníci:
Jak to funguje?
1.
Vizionář má nápad a potřebuje jej dostat „mezi lidi“, či pomoci ho zrealizovat.
2.
Talent a Vizionář dají dohromady srozumitelně formulovaný projekt.
Vyplní formulář a formulují co a kolik prostředků potřebují. Vysvětlí jednotlivé fáze.
3.
Aktivátor si vybere který projekt, či kterou část projektu chce podpořit.
Na základě kapacity se podílí jak časově, tak finančně na „vyprávění“ nového příběhu.
4.
Talent a Vizionář vypracují projekt dle dohody. Díky podpoře a prostředkům Aktivátora, spravují o projektu širokou veřejnost a realizují změny.
5.
Spoluprací a vyprávěním o ní vzniká Nový Příběh. Ten se sdílí na všech komunikačních platformách a vysvětluje se princip nové spolupráce & ((vý))měny), její záměr a cíl.
Příklady forem financování/aktivity:
Formulace projektu
Ukázka bodů, které musí projekt splňovat, lze doplnit.
Myšlenka
Srozumitelně a stručně formulovaná idea a záměr.
Komplikace
Co konkrétně stojí v cestě realizaci myšlenky/nápadu.
Dar za dar
Jaká částka/další zdroje jsou v této fázi potřeba.
Užitek
Jasně popsáno, jak daný nápad pomáhá změně/zlepšení společenského paradigmatu, podnikání, edukaci, či změně/zlepšení ekonomického, sociálního a dalších systémů.
Odměna
Jaká je odměna pro Aktivátora (investora), společnost, atd.
Vyprávění Příběhu
Jak bude vyprávěn příběh nové spolupráce, jakými zdroji a kdo jej bude šířit.
Nabídka Nového příběhu
Ukázka nabídky, ze které si mohou Aktivátoři vybrat.
Citizens Assebly
Tvorba loga a grafické identity, tvorba podpůrných aktivit a propagace, videoprodukce
1 000 000 Kč
Slušná firma
1 600 000 Kč
Provoz SF, PR a sociální sítě, design a grafika pro osvětu, pravidelné měsíční konference typu debata
(nový) Nerůst
Infografika, videoprodukce, webové stránky, lektorování na školách, školení pro neformální vzdělávatele, newslettery, PR a sociální sítě
1 500 000 Kč
Mattering
Webové stránky, videoprodukce,
PR a sociální média
900 000 Kč
Nová investice
Principem spolupráce v Novém příběhu je, že se nejedná o klasickou vratnou investici. Záměrem je společný „vklad“ do spravedlivé současnosti pro všechny a „žitelné“ budoucnosti pro generace po nás. Účelem je vědomí, že já sám mám dost a mohu se podělit. Každý přispěje svým darem.
Nová (vý)měna
Dar za dar
Kodex
Nového příběhu
* růst do kvality a komunity, dovnitř do kořenů, jinak zváno degrowth
Hodnoty Nového příběhu
Pro Novou spolupráci jsou nezbytné:
Radostí a odměnou je:
1 % pro Nový příběh je nezávislé na grantech, státní podpoře, nebo tzv. filantropii, spolupráce na Novém příběhu je společnou motivací a ziskem pro všechny zúčastněné. Nejde o charitu. Všechny subjekty jsou vítězi, neb všichni zúčastnění prosperují. Je nezbytné, aby všechny subjekty byly důstojně odměňovány za svou práci a spolupráce jim umožňovala existovat v stávajícím systému.
Seznam vizionářů
Seznam aktivátorů
Půjdete do toho
s námi? :)