1 % pro
Nový příběh

aneb nová (vý)měna

 

Pojďte už nečekat, pojďte vyprávět Nový příběh. Příběh vzájemné pomoci, důvěry, úcty a štědrosti.

Motto

“You never change things by fighting the existing reality.  To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.”

 

 ― Buckminster Fuller *

* American architect, systems theorist, author, designer, inventor, and futurist.

Příběhy
a lidi

  • Jedním z důvodů, že jsme se jako živočichové posunuli od jiných na míle daleko je schopnost vyprávět příběhy.
  • V současné době vyprávíme příběhy, které pomalu zabíjí radost v nás a život na planetě Zemi.
  • Vyprávíme si o tom, že je důležité „někým být“, že čím více vlastníme, tím více jsme. Úspěch a zralost společnosti se měří bohatstvím, ne kvalitou života, vody či vzduchu. Oslavujeme jako hrdiny oligarchy či podnikatelé, jejichž cesta k bohatsví je často dlážděna ohromnými dopady na životní prostředí, zdroje, či lidské životy.

Problém je tzv.

Starý příběh

V současném světě je energie peněz v nerovnováze. Destruktivní systém drží ohromné sumy peněz a díky tomu k nám neustále proudí agresivní reklama. Doslova se nemáme jak bránit. Díky masivním zdrojům na komunikaci může využívat psychologické a manipulativní techniky a přesvědčovat masy o tom, že neexistuje systém jiný a že ten stávající je pro nás správný.

…zatímco v subkulturách
a neziskovkách přežívají, nebo jsou doslova „v plenkách“ příběhy nové.

Co je Starý příběh?

A co ten Nový?

  • Novodobé otroctví
  • Vytěžování lidských a přírodních zdrojů
  • Externalizace odpovědnosti a škod
  • Centralizace moci
  • Rozevírající se nůžky mezi chudými a bohatými
  • Digitální diktatury a dopady na demokracie
  • Výkon, růst, soutěžení, síla, tlak
  • Devastace života na Zemi¨
  • Hrdina - multimiliardář
  • Svoboda v práci/Práce se smyslem
  • Samosprávné celky (Integrální teorie)
  • Dobrovolná skromnost
  • Vědomí celku vs individualismus
  • Nový růst (do kvality, komunity, dovnitř)
  • Správci přírody a zdrojů/odpovědnost
  • Dougnut/Circular/Regenerative Economy
  • Nemá hrdiny, hrdiny jsou týmy lidí co dělají „the right thing“ pro celek (včely, vlci, stromy, atd.)

Ztracené hrdinství

Henry Ford je příklad hrdiny své doby, kde čas ukázal, jak devastující dopad jeho hrdinské činy měly rozloženy v čase (He was a hero until he was not):

  • Industralizace - assembly line - výrobní linka (práce ztratila duši)
  • Masová produkce aut - individualizace, těžba ropy
  • Podřizování lidské infrastruktury autům (odlidštění - magistrály, dálnice, vysídlování)

Dalším oslavovaným hrdinou je Steve Jobs, který vybudoval multimiliardové impérium na intuitivních „potřebných devicech“. Které sám své děti nenechal používat. Výroba těchto produktů vytěžuje vzácné kovy, drancuje přírodu a devastuje zdraví dělníků.

Nový příběh

V novém příběhu pro nás Země už není bezednou lednicí a odpadkovým košem, ale „Matkou“ ze které vzešlo všechno živé. Víme, že podstatou života je bytí, a že člověk nepotřebuje mít stále víc, aby mohl být. V životě jde o užitek, smysl a radost. Víme, že pro všechny je všeho dost. Sjednocujícím smyslem je pro nás všechny udržení a zlepšování života na Zemi. Ostatní jsou partneři, už ne konkurence.

www.slusnafirma.cz/stary-novy-pribeh/

Systémoví filozofové *  upozorňují, že není cesta starý příběh opravovat. Je třeba se zaměřit na ten nový.
A je třeba si v něm klást komplexní a systémové otázky, mapující dopady našich konání.

 

*  např. Charles Eisenstain, Rushkoff, Skidelski

Nový příběh

  • Nový příběh - už existuje (seznam příkladů na závěr)
  • Jenomže je na okraji, budovaný odspodu, na koleně, bez peněz, často bez dovedností komunikace
  • Potřebuje propojit: Nové příběhy - etické peníze - know-how vypravěčství
  • Potřebujeme ho začít vyprávět.

Jak
na to?

1 % pro Nový příběh je platforma vzájemné pomoci, kde si lidé vyměňují nápady, schopnosti, či materiální zdroje. Účelem je spravedlivá a šťastná společnost a zdravá planeta. Toto jsou jeho účastníci:

Jak  to funguje?

1.

Vizionář má nápad a potřebuje jej dostat „mezi lidi“, či pomoci ho zrealizovat.

2.

Talent a Vizionář dají dohromady srozumitelně formulovaný projekt.

 

Vyplní formulář a formulují co a kolik prostředků potřebují. Vysvětlí jednotlivé fáze.

3.

Aktivátor si vybere který projekt, či kterou část projektu chce podpořit.

 

Na základě kapacity se podílí jak časově, tak finančně na „vyprávění“ nového příběhu.

4.

Talent a Vizionář vypracují projekt dle dohody. Díky podpoře a prostředkům Aktivátora, spravují o projektu  širokou veřejnost a realizují změny.

5.

Spoluprací a vyprávěním o ní vzniká Nový Příběh. Ten se sdílí na všech komunikačních platformách a vysvětluje se princip nové spolupráce & ((vý))měny), její záměr a cíl.

Příklady forem financování/aktivity:

  • Např. dar 1 % z obratu/zisku (proto i ten název)
  • Dobrovolná částka
  • Konkrétní částka na konkrétní projekt
  • Poskytnut čas
  • Poskytnuta věc (stroj, software, platforma, prostor) nebo cokoli, co pomůže dané myšlence prosperovat a měnit.

Formulace projektu

Ukázka bodů, které musí projekt splňovat, lze doplnit.

Myšlenka

Srozumitelně a stručně formulovaná idea a záměr.

Komplikace

Co konkrétně stojí v cestě realizaci myšlenky/nápadu.

Dar za dar

Jaká částka/další zdroje jsou v této fázi potřeba.

Užitek

Jasně popsáno, jak daný nápad pomáhá změně/zlepšení společenského paradigmatu, podnikání, edukaci, či změně/zlepšení ekonomického, sociálního a dalších systémů.

Odměna

Jaká je odměna pro Aktivátora (investora), společnost, atd.

Vyprávění Příběhu

Jak bude vyprávěn příběh nové spolupráce, jakými zdroji a kdo jej bude šířit.

Nabídka Nového příběhu

Ukázka nabídky, ze které si mohou Aktivátoři vybrat.

Citizens Assebly

Tvorba loga a grafické identity, tvorba podpůrných aktivit a propagace, videoprodukce

1 000 000 Kč

Slušná firma

1 600 000 Kč

Provoz SF, PR a sociální sítě, design a grafika pro osvětu, pravidelné měsíční konference typu debata

(nový) Nerůst

Infografika, videoprodukce, webové stránky, lektorování na školách, školení pro neformální vzdělávatele, newslettery, PR a sociální sítě

1 500 000 Kč

Mattering

Webové stránky, videoprodukce,
PR a sociální média

900 000 Kč

Nová investice

Principem spolupráce v Novém příběhu je, že se nejedná o klasickou vratnou investici. Záměrem je společný „vklad“ do spravedlivé současnosti pro všechny a „žitelné“ budoucnosti pro generace po nás. Účelem je vědomí, že já sám mám dost a mohu se podělit. Každý přispěje svým darem.

Nová (vý)měna

Dar za dar

Kodex

Nového příběhu

  1. Život, příroda i planeta jsou důležitější než profit.
  2. Hledáme nové pohledy na problematické části stávajícího systému a snažíme se je uzdravovat.
  3. Fungujeme na principu důvěry, laskavosti a respektu a tyto hodnoty dále kultivujeme.
  4. Hlavním cílem je péče o důstojný život všech živých organismů na Zemi, nepodporujene soutěž a ego.
  5. Sloužíme celku a přírodním i lidským ekosystémům, ne maximalizaci prospěchu a zisku jednotlivců.
  6. Nevytváříme umělé potřeby, hledáme cestu jak naplňovat ty základní (zdravé vzduch jídlo a voda, příroda, komunity) a naplňujeme Aristotelův Dobrý život.
  7. Podporujeme nový růst*.
  8. Definujeme si sami kdy máme dost, dobrovolně a samoregulací.

* růst do kvality a komunity, dovnitř do kořenů, jinak zváno degrowth

Hodnoty Nového příběhu

Pro Novou spolupráci jsou nezbytné:

  • radost, naprostá důvěra, láska a respekt
  • vědomí, že zneužíváním, lhaním, či podváděním nejvíce ubližujeme sami sobě
  • zápal pro společný záměr
  • kontrolním mechanismem by nám mělo být vlastní svědomí.

Radostí a odměnou je:

  • dosah našich činností, šíření nového příběhu
  • prosperující projekty
  • naděje na společenskou změnu
  • budoucnost pro generace po nás.

1 % pro Nový příběh je nezávislé na grantech, státní podpoře, nebo tzv. filantropii, spolupráce na Novém příběhu je společnou motivací a ziskem pro všechny zúčastněné. Nejde o charitu. Všechny subjekty jsou vítězi, neb všichni zúčastnění prosperují. Je nezbytné, aby všechny subjekty byly důstojně odměňovány za svou práci a spolupráce jim umožňovala existovat v stávajícím systému.

Seznam vizionářů

  • Slušná firma, www.slusnafirma.cz
  • Incien, www.incien.org
  • www.freefairandlive.org
  • Regenerative Cultures (vydání a překlad knihy)
  • Degrowth – Návod na transformaci ekonomiky
  • Naše budoucnost je lokání – Návod na transformaci ekonomiky
  • Mattering – Hnutí za transformaci marketingu
  • Ekonomie koblihy – Návod na transformaci ekonomiky
  • Evolucio – Evoluční teorie organizací / Tyrkysové organizace
  • No Greenwashing – Hnutí proti marketingové manipulaci
  • Greenplace – Organizace na pasportizaci stromů ve městech
  • Živá voda

Seznam aktivátorů

  • Třeba Vy? :)

Půjdete do toho
s námi? :)

Neváhejte nás kontaktovat na michaela.thomas@bandh.cz

nebo na telefonu: 603 262 646